structuur en textuur / structure and texture

Alles om ons heen heeft structuur en textuur. Textuur wil zeggen: Alles om ons heen is gemaakt van een bepaald materiaal. Structuur: Is het glad, zacht, ruw etc. In het tekenen is het de weergave van het materiaal dat je wilt uitbeelden en met technieken geef je de structuur aan, bijvoorbeeld door te werken met een doezelaar als een structuur zacht is. De opdracht uit deze les: Teken vier verschillende voorwerpen uit de natuur. Geef textuur en structuur aan. De letters en cijfers geven de hardheden van de gebruikte grafietpotloden aan.


Everything around us has structure and texture. Texture means: Everything around us is made of a certain material. Structure: Is it smooth, soft, rough, etc. In drawing it is the representation of the material that you want to portray and with techniques you indicate the structure, for example by working with a feather if a structure is soft. The assignment in this lesson: Draw four different objects from nature. Specify texture and structure. The letters and numbers indicate the hardnesses of the used graphite pencils.

Slakkenhuis, hard en glad / Snail shell, Snail shell, hard and plain
Takje, nerfjes en toch glad / Twig, veins and yet plain, smooth
Takje van wilde kers, nerven in het blad etc / Sprig of wild cherry, veins in the leaf etc.
Twijgje / Twig
Schoen / Shoe

basisvormen en schaduwen / Basic shapes and shades

Alle dingen om ons heen hebben een vorm. De meeste vormen zijn terug te herleiden tot basisvormen/geometrische vormen. Te denken aan bijvoorbeeld cirkel/bol, rechthoek/balk, vierkant/kubus, cilinder en kegel. Deze vormen herkennen vergemakkelijkt het maken van een (snelle) schets en een juiste indeling van een compositie met betrekking tot verhouding en perspectief. En vrijwel alle voorwerpen produceren schaduw in de nabijheid van een lichtbron.


All things around us are made up of shapes. Most shapes can be traced back to basic geometric shapes. For example, you can think of a circle/sphere, rectangle/bar, square/cube, cylinder and cones. Recognizing these shapes makes it easier to make a (quick) sketch and a correct division of a composition with regard to proportion and perspective. And all objects produce shadow by means of light.

Een aansteker in basisvormen / A lighter in basic shapes
Kleine compositie met schaduw / Small composition with shades
Ei met schaduw / Egg, shades
Snelle schets met schaduw en arcering, balpen / Quick sketch with shade and hatching, ballpoint pen

Arcering / Hatching

In een van de tekenlessen kwamen diverse beeldelementen aan bod. Hierbij denk je dan aan lijn, vorm, toon, perspectief, beweging en kleur. Toon bepaald bijvoorbeeld hoe licht en donker de tekening is, of een gedeelte ervan. Ook arcering kwam hierbij aan bod. Arcering wil zeggen: lijnen evenwijdig aan elkaar tekenen en/of kruiselings over elkaar heen. Op deze manier creƫer je licht en donker (vlakken) in je tekening. Het is een manier om lijnen evenwijdig aan elkaar op papier te trekken en op die manier een afbeelding te maken. Of door allerlei lijntjes kruiselings over elkaar heen te zetten, dichterbij en verderaf.


In one of the drawing lessons, various visual elements were discussed. Think of line, shape, tone, perspective, movement and colour. Tone, for example, determines how light or dark a drawing or a part of it is. Hatching was also discussed. It means: drawing lines parallel to each other and/or crosswise over each other. In this way you create light and dark (areas) in your drawing. It’s a way to draw lines parallel to each other on paper and create an image that way. Or by crossing all kinds of lines over each other, closer and farther apart.

Mijn eerste opdracht van de tekencursus / My first assignment of drawing course

De eerste les van de tekencursus: Kennis maken en je laten zien waar je staat en wat je kunt. De opdracht was een plaatje te nemen en deze na te tekenen. Mijn afbeelding was een plaatje van deze vrouw.


The first lesson of the drawing course: Getting acquainted and showing what you can do. The assignment was to find a picture that appealed to you and to draw it. My example was the picture of this woman.

Mijn eerste tekening / My first drawing, 21-02-2020

Les 5 / Lesson 5

20-05-2020: Les 5. Diverse mediums (materialen) komen aan bod, samen met enkele begrippen als perspectief, structuur en plasticiteit. Opdracht: Neem een balletje, zet er een lichtbron op zodat er schaduw ontstaat en teken na.


20-05-2020: Lesson 5. Various mediums (materials) are discussed, along with some concepts such as perspective, -structure and plasticity. Assignment: Take a ball, put a light source on it to create a shadow and draw.

Houtskool / Charcoal
Kroontjespen en Oost-Indische inkt / Dip pen and Indian Ink
Grafietpotlood / Graphite pencil
Soft pastel (potlood)/ Soft pastel (pencil)