Perspectief tekenen / PERSPECTIVE DRAWING

Tekenen/schilderen in perspectief zorgt ervoor dat composities wat harmonieuzer en logischer overkomen. Het zorgt voor diepte en ruimtelijkheid. Er valt heel veel over te zeggen en te vertellen maar het is een theorie. Het geeft niet precies weer wat we in werkelijkheid zien. Je kunt voor meer informatie op het internet zoeken.


Drawing / painting in perspective makes compositions appear more harmonious and logical. It provides depth and spaciousness. There is a lot to say and tell about it, but it is a theory. It does not exactly reflect what we actually see. You can search the internet for more information.

Horizon met verdwijnpunt / Horizon with vanishing point
Tweepuntsperspectief op ooghoogte / Two-point perspective at eye level
Tweepuntsperspectief vanuit vogelperspectief / Bird’s-eye view two-point view
Tweepuntsperspectief vanuit kikvorsperspectief / Two point perspective from ground-level shot
Driepuntsperspectief vanuit vogelperspectief / Bird’s-eye view three-point perspective
Huizen in tweepuntsperspectief op ooghoogte / Houses in two-point perspective at eye level
Rijtje huizen in perspectief, oost-Indische inkt en kroontjespen / Row of houses in perspective, Indian ink and dip pen
Rijtje huizen in perspectief, kleurpotlood / Row of houses in perspective, colored pencil
Jeugdherinneringen, Oost-Indische inkt en aquarelverf / Childhood memories, Indian Ink and watercolour painting

Dieren / Animals

Dieren zijn een geliefd onderwerp in de wereld van tekenen en schilderen. Ook de tekencursus heeft hieraan aandacht geschonken door middel van een aantal lessen. Door deze studies te maken ben ik tot de ontdekking gekomen dat insecten tekenen wel iets heel erg moois is. Zo ontzettend veel details die we vaak over het hoofd zien.


Animals are a popular subject in the world of drawing and painting. The drawing course has also paid attention to this by means of a number of lessons. By making these studies I discovered that drawing insects is really great. So many details that we often overlook.

Snelle schets van een langpootmug, grafietpotlood / Quick sketch of a crane fly, graphite pencil
Snelle schets van een langpootmug met wat meer details, grafietpotlood / Quick sketch of a crane fly with some more detail, graphite pencil
Uitgewerkt detail van een langpootmug, grafietpotlood / Elaborated detail of a crane fly, graphite pencil
Complete studie van een langpootmug, Oost-Indische inkt en kroontjespen / Complete study of a crane fly, Indian ink and dip pen
Schotse Hooglander, grafietpotlood / Highland cow, graphite pencil
Haan en kip, grafietpotlood / Rooster and chicken, graphite pencil
Schaap, grafietpotlood / Sheep, graphite pencil
Honingbij, grafietpotlood / Honey bee, graphite pencil
Honingbijen aan het werk, pastelpotlood / Honeybees at work, pastel pencil
Bij op een bloem, pastelpotlood / Bee on a flower, pastel pencil
Spin in een web, pastelpotlood / Spider in a web, pastel pencil
Slak op een tak, pastelpotlood / Snail on a branch, pastel pencil
Mijn oude kater, Oost-Indische inkt en kroontjespen / My old tomcat, Indian ink and dip pen
Vlinder op bloem, pastelpotlood / Butterfly on flower, pastel pencil

(delen van) stillevens / (parts of) Still lifes

Stillevens zijn veel voorkomend bij het tekenen. Al eeuwenlang maken kunstenaars tekeningen of schilderijen van bijvoorbeeld de meest gewone gebruiksvoorwerpen om ons heen. In een aantal lessen zetten we hierin de eerste stappen. Gebruikmakend van verschillende mediums (materialen).


Still lifes are common in drawing. For centuries artists have been making drawings or paintings of, for example, the most common utensils around us. We take the first steps in this in a number of lessons. Using different mediums (materials).

Een snelle schets van voorwerpen in een compositie, houtskool / A quick sketch of objects in a composition, charcoal
Shagbuidel met asbak en theeglas, houtskool / Tobacco pouch with ashtray and tea glass, charcoal
Koffiekopje met breekbrood en broodmes, houtskool / Coffee cup with bread and bread knife, charcoal
Glazen theebeker, grafietpotlood / Tea cup of glass, graphite pencil
Sigaretten, asbak, aansteker en glazen beker met lepel, grafietpotlood / Cigarettes, ashtray, lighter and glass cup with spoon, graphite pencil
Vaatdoekje, grafietpotlood / Dishcloth, graphite pencil
Fornuis met pan, wastechniek met pastelpotlood en patelkrijt / Stove with pan, washing technique with pastel pencil and patel chalk
Bismarcktoren uit Mülheim an der Ruhr, Duitsland. Grafietpotlood / Bismarck Tower from Mülheim an der Ruhr, Germany. Graphite pencil
Koffiebeker in vensterbank, kleurpotlood / Coffee cup in windowsill, colored pencil

vrij werk / Free work

Tussen de lessen om door even bezig met eigen dingen. Hier zijn wat tekeningen, gemaakt met kroontjespen en (teken)inkt en grafietpotlood


In between classes, you can spend a little time doing your own things. Here are some drawings, made with dip pen and (drawing) ink and graphite pencil.

Hek, lantaarnpaal met brievenbus, kroontjespen en (teken)inkt / Fence, lamppost with letterbox, dip pen and (drawing) ink
Hekje met bloemen, kroontjespen en (teken)inkt / fence with flowers, dip pen and (drawing) ink
Driewielertje, grafietpotlood / Tricycle, graphite pencil
Boek met kinderfietsje nav Matth 18:3, kroontjespen en (teken)inkt / Book with children’s bicycle based on Matth 18: 3, dip pen and (drawing) ink

MOZAÏEK, vrij werk / Mosaic, free work

Een vrij werk, geïnspireerd op basis van de lessen kleuren mengen.


Free work, inspired by the color mixing lessons.

Veel lijntjes trekken met een liniaal / Drawing many lines with a ruler
Zon op bergtoppen, mozaïek schilderen, acrylverf / Sun on mountain tops, mosaic painting, acrylic paint

Bloemen / Flowers

Bloemen zijn overal om ons heen. Ze vormen een belangrijk onderdeel in de kunst en zo ook in tekeningen en schilderijen. Ook in de cursus wordt aandacht aan bloemen geschonken.


Flowers are all around us. They form an important part in art and also in drawings and paintings. The course also pays attention to flowers.

Mijn allereerste pogingen in het tekenen van bloemen, grafietpotlood / My very first attempts at drawing flowers, graphite pencil
Een eerste compositie van bloemen, grafietpotlood en pastelpotlood / A first composition of flowers, graphite pencil and pastel pencil
Eerste poging bloemen in aquarel / Flowers in a first attempt in watercolor
Bloemencompositie, aquarelverf / Floral composition, watercolor paint
Bloesem, aquarelverf en Oost-Indische inkt / Blossom, watercolor and Indian ink
Oost-Indische kers, Oost-Indische inkt / Tropaeolum majus, Indian cress, Indian Ink
Lathyrus latifolius, Oost-Indische inkt, gewassen / Lathyrus latifolius, washed Indian ink
Bloemencompositie, tekeninkt / Floral composition, drawing ink
Bloemenboeket, tekeninkt / Flower bouquet, drawing ink

Abstraheren / Abstracting

Abstraheren is het veranderen en onherkenbaar maken van een natuurgetrouw onderwerp/voorwerp. Ook kunnen we detailleren. Dan maakt men onderdelen van een voorwerp als onderwerp. In deze les kwam onder andere groente als onderwerp naar voren


Abstracting is changing and making a true-to-nature subject / object unrecognizable. We can also provide details. Then you make a subject from parts of an object. In this lesson vegetables, among other things, were discussed.

Ui, grafietpotlood / Onion, graphite pencil
Abstraheren/detailleren van een ui, Oost-Indische inkt / Abstracting / detailing of an onion, Indian ink
Broccoli met tomaten, houtskoolpotlood / Broccoli and tomatoes, charcoal pencil
Abstraheren en detailleren van een complete afbeelding. Verdeel een plaatje of foto in hokjes van 1 bij 1 cm. Teken op een leeg tekenvel deze hokjes opnieuw. Neem uit de hokjes op de tekening een detail. Teken dit detail uitvergroot na in een van de hokjes op het tekenpapier. Maak hiervan een geheel. Oost-Indische Inkt / Abstracting and detailing of a complete image. Divide a picture or photo into squares of 1 by 1 cm. Draw these squares again on an empty drawing sheet. Take a detail from the boxes in the drawing. Draw this detail enlarged in one of the squares on the drawing paper. Make this a whole. Indian Ink

Stilleven in kleurpotlood / Still life in colored pencil

Met deze tekeningen zijn we alweer een aantal lessen verder in de tekencursus. In deze lessen staan stillevens centraal. Vaak zijn dat afbeeldingen/weergaven van gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven om ons heen die in een bepaalde compositie zijn gezet. Fruitschalen, servies en bloemstukken zijn voorbeelden die eindeloos veel getekend en/of geschilderd zijn. Maar ook mooi gedekte tafels waarop maaltijden zijn geserveerd en mooi gemeubileerde kamers zijn vaak het onderwerp van deze afbeeldingen. Een compositie: De indeling van een tekening/schilderij en de ruimtelijkheid van een beeld om een bepaalde boodschap over te brengen en ervoor te zorgen dat het boeiend is om naar te kijken. In onze les kwam het composeren en tekenen van fruit aan de orde en de opdracht om schoenen te tekenen. Ik had mezelf de vrijheid gegeven om in een van de opdrachten fruit en schoenen te combineren. Persoonlijk spreken stillevens van fruit(schalen) mij niet zo aan. Het is naar mijn idee “saai” en zeker niet spannend. Een schoen tussen je fruit is al een stuk interessanter om naar te kijken. Het zal een kwestie van smaak zijn. Het gevraagde tekenmateriaal voor deze opdrachten was kleurpotlood.


With these drawings we are already a number of lessons further in the drawing course. Still lifes are central in these lessons. These are often images / representations of utensils from everyday life around us that have been put in a certain composition. Fruit bowls, crockery and flower arrangements are examples that are often drawn and/or painted. But also tastefully set tables on which meals are served and nicely furnished rooms are often the subject of these images. A composition: The layout of a drawing / painting and the spatiality of an image to convey a certain message and make it fascinating to look at. In our lesson the composition and drawing of fruit and shoes was discussed. I had given myself the freedom to combine fruit and shoes in one of the assignments. Personally, still lifes of fruit (bowls) don’t really appeal to me. In my opinion they are “boring” and certainly not exciting. A shoe between your fruit is a lot more interesting to look at. It will be a matter of taste. The requested drawing material for these assignments was coloured pencil.

Appel op een houten plank / Apple on wooden board
Fruit met schoen / Fruit with shoe
Schoenen / shoes

Kleuren / Colours

Alles om ons heen heeft een kleur. En over kleuren zijn boeken vol geschreven. Dat ga ik allemaal niet aanhalen. Maar dat het fascinerend is moge duidelijk zijn! Kleuren zijn een heel belangrijk element bij het schilderen. Met behulp van kleur kunnen we vorm geven aan een schilderij. Het moet alle elementen bij elkaar brengen en op die manier een samenbindende factor in een compositie zijn en zorgt ervoor dat de voorstelling in evenwicht is. Kleuren zijn voor iedereen gelijk, de interpretatie ervan is daarentegen voor iedereen verschillend. Ook is deze cultuurgebonden. Met kleur kun je emoties weergeven. Kortom… kleur is alles bepalend. Kleuren kun je mengen, kleuren kun je zwakker of donkerder maken door steeds dezelfde hoeveelheden wit of zwart met een kleur te maken. Een kleine greep uit de wereld van de kleurenleer.


Everything around us has a color. Many books have been written about colors. I’m not going to mention all of that. But it is fascinating for sure! This is a very important element in painting. With the help of color we can give shape to a painting. It must bring all elements together and in that way be a unifying factor in a composition and ensure that the performance is in balance. Colors are the same for everyone, but their interpretation is different for everyone. It is also culture-bound. You can display emotions with color. In short … color is everything. You can mix colors, you can make colors weaker or darker by always making the same amounts of white or black with a color. A small selection from the world of color theory.

Het donkerder maken van kleuren door steeds dezelfde hoeveelheid zwart te mengen / Making colors darker by mixing the same amount of black over and over again
Het lichter maken van kleuren door steeds dezelfde hoeveelheid wit te mengen. Zo maak je pasteltinten / Making colors lighter by always mixing the same amount of white. This is how you make pastel shades
Kleuren kunnen aan emoties en herinneringen worden gekoppeld en hebben invloed op de gevoelens / Colors can be linked to emotions and memories and affect feelings
Een kleur afzwakken totdat je uiteindelijk wit overhoud. Een reeks als deze is afhankelijk van de hoeveelheid wit die je gebruikt / Soften a color until you end up with white. A series like this depends on the amount of white you use
Het maken van pasteltinten / Making pastel colours
De kleurencirkel volgens de theorie van Johannes Itten / The color circle according to Johannes Itten’s theory.
Oefening kleuren mengen: Een afbeelding door tweeën knippen, het ontbrekende deel zelf tekenen en inkleuren met verf, zodanig dat het verschil nauwelijks te zien is / Colour mixing exercise: Cut an image in half, draw the missing part yourself and colour with paint so that the difference is barely visible